Rosteme s knihou

Čtenářství v Česku

Ahoj, potkáme se osobně? 40 % dětí na internetu by souhlasilo

žena s maskou přes oči sedící u notebooku25. července 2014

E-BEZPEČÍ - Dosud největší výzkum rizikového chování českých dětí na internetu provedla Univerzita Palackého v Olomouci. Dotazník vyplnilo 28 tisíc dětí. Celkem 40 procent z nich by na výzvu k osobnímu setkání od známého z internetu odpovědělo kladně. Výsledky výzkumu přenesou odborníci z olomoucké univerzity do praxe: využijí je pro další školení dětí a dospělých. Dotazníkové šetření uskutečnilo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace UP (E-Bezpečí) ve spolupráci s partnery – firmami Seznam.cz a Google. (zdroj: Vojtěch Sáleský, www.EDULK.cz)

Číst dále...

Rychlé čtení se může naučit každý

26. června 2014

Průměrný člověk čte rychlostí asi 200 slov za minutu. Po absolvování výuky rychlého čtení zvládne ten samý člověk číst rychlostí 400-600 slov za minutu. Rychlé čtení je tak užitečným nástrojem úspory času při studiu a pracovních povinnostech. Tato dovednost se ve světě vyučuje téměř 100 let a populární je zejména v USA, Austrálii a Německu.

S ambicí více rozšířit rychlé čtení i v České republice vznikl projekt Rozečtise.cz. Celou metodiku výuky rychlého čtení zpracoval do podoby výukové online aplikace. Rychlé čtení se tak může naučit každý s připojením k internetu.

ukázka online aplikace

Číst dále...

Perpetuum - časopis pro rodiče a pedagogy

Perpetuum28. května 2014

Vyšlo druhé číslo časopisu Perpetuum. Časopis určený rodičům a pedagogům se opět snaží přitáhnout pozornost k tématům, která se vzděláváním úzce souvisí a přitom jim běžně nevěnujeme tolik pozornosti, kolik by si zasloužily. Najdete v něm texty o nových trendech, které pravděpodobně vzdělávání významně promění, o vzdělávání, které školy záměrně obchází, o volném čase a jeho vzrůstajícím významu v lidském životě.

Vstupte do střetu kultur na poli vzdělávání, posviťte si na neuromýty nebo se ponořte do návodu, jak číst a rozumět vizuálním sdělením, která nás obklopují. Kromě článků v časopise najdete také tipy na konkrétní aktivity.

Elektronická verze je k dispozici zde.

Zlatá stuha 2014 - výsledky

21. května 2014 proběhlo v Památníků národního písemnictví vyhlášení vítězů Zlaté stuhy 2014.

Výroční ocenění nejlepších autorů, překladatelů a ilustrátorů knih pro děti a mládež. Soutěž vyhlašují a pořádají Česká sekce IBBY, Klub ilustrátorů dětské knihy, Obec překladatelů a Památník národního písemnictví.

 

1/ LITERÁRNÍ ČÁST - VÍTĚZNÉ KNIHY

Kosprd a telecí

porota: Pavel Kořínek, Alice Košková, Naděžda Sieglová, Jana Sladová

BELETRIE PRO DĚTI

KOSPRD A TELECÍ (Albatros)

• autorka: Eva Papoušková

ilustrátorka: Galina Miklínová

Kosprd a telecí aneb o nejlepších kamarádech na světě Amoletě

 

Julie mezi slovyBELETRIE PRO MLÁDEŽ

JULIE MEZI SLOVY (Host)

• autorka: Petra Dvořáková

ilustrátorka: Katarina Gasko

Julie mezi slovy. Uznávaná kniha Petry Dvořákové

 

 

Krajiny domova

LITERATURA FAKTU PRO DĚTI A MLÁDEŽ

KRAJINY DOMOVA (Albatros)

• autor: Václav Cílek

ilustrátorka: Renáta Fučíková

Číst dále...

Výsledky ankety „SUK – Čteme všichni“

Ve čtvrtek 10. dubna 2014 proběhlo v Památníku národního písemnictví na Strahově vyhlášení výsledků 21. ročníku celostátní ankety „SUK – Čteme všichni“, která je součástí oslav Mezinárodního dne dětské knihy (2. dubna – výročí narození Hanse Christiana Andersena).

Do ankety o nejoblíbenější knížku pro děti vydanou v uplynulém roce se zapojilo téměř tři tisíce mladých čtenářů. Ceny byly předány za přítomnosti spisovatelů, ilustrátorů a zástupců dětských čtenářů z celé republiky. Zároveň byly uděleny Ceny učitelů za přínos k rozvoji dětského čtenářství, Ceny knihovníků a Cena Noci s Andersenem. Na závěr se uskutečnila velká autogramiáda oceněných tvůrců českých knih pro děti.

Akci „SUK – Čteme všichni“ pořádalo Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského ve spolupráci s Klubem dětských knihoven. Tato akce je jedinou celostátní anketou, která reflektuje novinky v oblasti literatury pro děti a mládež.

 

Výsledky ankety SUK – Čteme všichni:

CENA DĚTÍ:

1.místo: Jeff Kinney: Deník malého poseroutky 7 : Páté kolo u vozu (CooBoo)

2.místo: Pavel Šrut: Lichožrouti navždy / ilustrovala Galina Miklínová (Paseka)

3.místo: Jiří Žáček: Krysáci jsou zase spolu / ilustroval Ivan Mraček (Česká televize)

Číst dále...

Magnesia Litera 2014 - vítězové

Na Nové scéně Národního divadla se 8. dubna 2014 slavnostně vyhlašovaly a předávaly výroční knižní ceny Magnesia Litera.

Magnesia Litera Kniha roku: Průvodce protektorátní Prahou (Jiří Padevět, Academia)

Litera za knihu pro děti: Hlava v hlavě (Odnřej Buddeus, Labyrint)

Litera za prózu: Skutečná událost (Emil Hakl, Argo)

Litera za poezii: Chůze po dunách (Kateřina Rudčenková, Fra)

Litera za literaturu faktu: Průvodce protektorátní Prahou (Jiří Padevět, Academia)

Litera za překladovou knihu: Harmonia Caelestis (Peter Esterházy - z maďarštiny přeložil Robert Svoboda, Academia)

Litera za nakladatelský čin: Velké dějiny zemí Koruny české (Paseka)

Kosmas Cena čtenářů: Po strništi bos (Zdeněk Svěrák, Fragment)

DILIA Litera pro objev roku: Tichý dech (Jan Trachta, Paseka)

BLoK - Blíže o Knihách

24. března 2014

Střední škola KNIH, o.p.s. spustila v souladu se svým mottem „Poznávat, obdivovat a šířit knihu“ nový projekt BLoK (Blíže o Knihách).

Jde o blog na školních webových stránkách, kde mají studenti možnost propojit teoretické znalosti získané v rámci studia (např. předmětu Český jazyk) s praktickou zkušeností – psaní recenzí na vybrané knižní tituly.

Při zpracování jsou využívány různé slohové útvary, inovativní přístupy např. gifová prezentace, recenze formou komiksu apod. podívejte se na blok.ssknih.cz

Projekt LIFT 2 a čtenářské úrovně - pomoc a inspirace pro pedagogy i knihovníky

LIFT-2 LITERATURE FRAMEWORK FOR TEACHERS SECONDARY EDUCATION

multilaterální projekt Comenius

 

Projekt LIFT-2 kromě jiného stanovuje úrovně čtenářství pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy a prostřednictvím svých webových stránek dává učitelům z různých evropských zemí příležitost, aby se zapojili do hlasování o čtenářských úrovních.

V závěrečné části projektu budou vypracovaná metodická doporučení pro učitele, aby věděli, jakým způsobem naplňovat cíle stanovené pro danou čtenářskou úroveň, jaké metody a činnosti mají do výuky literatury zařazovat, aby se žák postupně vypracoval do vyšší úrovně. LIFT-2 může učitelům sloužit pro sledování pokroku žáků v oblasti čtenářství, pro reflexi vlastního čtenářství žáky, pro formativní i sumativní hodnocení, pro sebehodnocení žáků, jako motivace žáků ke čtení.

Číst dále...

Rostík.cz

Kalendář akcí

 Září 2020>
PoÚtStČtSoNe
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    
<Říjen 2020>
PoÚtStČtSoNe
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
<Listopad 2020>
PoÚtStČtSoNe
      
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
      
<Prosinec 2020>
PoÚtStČtSoNe
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
<Leden 2021>
PoÚtStČtSoNe
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<Únor 2021 
PoÚtStČtSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<Březen 2021>
PoÚtStČtSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    


facebook Sdílet na facebooku tweeter Tweetnout google Google Plus +1 Instagram Instagram

Partneři