Rosteme s knihou

Souboj čtenářů

Souboj čtenářů 2015 - výsledky finále

Souboj čtenářů 2015 - výsledky finále

V pátek 15. května 2015 po poledni se na veletrhu Svět knihy Praha 2015 rozpoutal lítý boj, přesněji Souboj čtenářů, ve kterém je nutné prokázat opravdu vynikající znalosti knih, z jejichž obsahu dostávají žáci 6. tříd záludné otázky.

Ve finále se utkalo 5 nejlepších třídních kolektivů z celkového počtu 69 tříd z celé republiky, které se do letošního ročníku zapojily. Ve finálovém veletržním live kole nakonec štěstí přálo opět těm nejpřipravenějším, tedy žákům z Gymnázia a OA v Orlové (na fotografii) - gratulujeme. Souboj to byl ale velmi těsný a napínavý a gratulace proto patří všem zúčastněným.

Všechny ostatní kolektivy i další zájemci, kteří si přečtou soutěžní knížky, si mohou vyzkoušet, jak by ve finále uspěly. Otázky najdete níže...


Průběh soutěže - odpovídání na otázky

Vybrané soutěžní tituly letošního ročníku Souboje čtenářů byly:
Miloš Kratochvíl: Prázdniny blbce č. 13 (Mladá fronta)
Daniel Pennac: Kamo a já (Meander)
Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (Práh)
Veronika Válková: Terezínské ghetto. Tajemný vlak do neznáma (Grada)
Gill Lewisová: Leť, Iris, leť (Albatros)

 

OTÁZKY FINÁLOVÉHO KOLA SOUBOJ ČTENÁŘŮ 2015

1. Jaká zranění měli rodiče v knize Prázdniny blbce č. 13?

2. Proč se Tadeáš označil za blbce číslo 13?

3. Co měli Tadeáš a Matěj Remeš schované v tajné skrýši v knize Prázdniny blbce č. 13?

4. Kolik trojek měl na vysvědčení Tadeáš, hrdina knihy Prázdniny blbce č. 13?

5. Na co vylezl Tadeáš první den školy místo stromu v knize Prázdniny blbce č. 13?

6. Kolik hodin francouzštiny měly děti celkem za čtyři roky v knize Kamo a já? Uveďte celkový počet hodin nebo minut.

7. Kde se seznámili Mína s Tapem z knihy Kamo a já? Napište místo a název ulice.

8. Uveďte jméno choroby, jak ji nazval MUDr. Grappe, kterou trpěly děti v knize Kamo a já.

9. O čem učitel francouzštiny vyprávěl Tapovi, když si ho pozval do školy v knize Kamo a já?

10. Jsou ilustrace uvnitř knihy Kamo a já černobílé nebo barevné?

11. Ve které době se odehrává děj knihy Ostrov v Ptačí ulici? Uveďte i rok či roky.

12. Uveďte alespoň tři věci, které si Alex odnesl z bytu do úkrytu v knize Ostrov v Ptačí ulici.

13. Jaký vzkaz napsal Alex na kousek zažloutlého papíru, aby ho tatínek našel? (nápověda - je to v kapitole 12)

14. Jaké měli uniformy ti, co přijeli pro doktora Polavskeho v knize Ostrov v Ptačí ulici?

15. Na kdy a kde si Alex se Stasií domluvil schůzku, až skončí válka v knize Ostrov v Ptačí ulici?

16. Jak se jmenuje pták, o kterém je kniha Leť, Iris, leť, čím se živí a jak se liší samička od samečka?

17. Proč Iona a Callum z knihy Leť, Iris, leť prozradili své tajemství?

18. V knize Leť, Iris, leť šli před začátkem školy všichni tři kamarádi na ryby. Kdo ulovil největšího pstruha?

19. Co podnikl Callum v knize Leť, Iris, leť, aby našel Iris v Gambii?

20. Odkud přicházely peníze pro sbírku na operaci Jeneby z knihy Leť, Iris, leť?

21. Co umí starý atlas, který Bára našla v truhle na půdě nového domu v knize Terezínské ghetto. Tajemný vlak do neznáma?

22. Kolik pokusů s atlasem Bára udělala, než se dostala na nádraží v neznámém městě v knize Terezínské ghetto. Tajemný vlak do neznáma?

23. Kam se Bára schovala, aby nemusela spát v parku?

24. K čemu Terezín za 2. světové války sloužil podle knihy Terezínské ghetto. Tajemný vlak do neznáma?

25. Pod jakým jménem se pokoušela Bára dostat do transportu, ve kterém odjížděli její kamarádi?

logo projektu Souboj čtenářů

Soutěž ve znalosti obsahu knih.

Soutěž je určena pro žáky 6. tříd základních škol a odpovídajícího ročníku víceletých gymnázií.

V rámci třídního kolektivu mají děti za úkol přečíst některou ze zadaných knih, které si mezi sebou rozdělí. V soutěži pak celý kolektiv odpovídá co nejpřesněji na kvízové otázky, které prověřují znalosti žáků o obsahu knih získané četbou.

Soutěž usiluje o zvyšování čtenářské gramotnosti. Je založena na aktivní motivaci dětí „soupeřit, soutěžit“ ve znalostech, pedagogům poskytuje podporu při motivaci žáků, jak děti přivést zábavnou formou ke knihám. Při četbě si děti vedou svůj poznámkový blok, který mohou během odpovídání na otázky používat. Důležitou aktivitou během přípravy na soutěž je také vznik a podpora čtenářských skupin. Děti mezi sebou i s učitelem diskutují o knihách, což má nejen silný socializační vliv, především ale přivádí děti k práci s textem, jeho hlubšímu poznání a analýze. Výsledkem je zdokonalení dovedností spojených s porozuměním textu, ve kterých české děti vykazují v mezinárodním srovnání dlouhodobé zhoršení.

Souboj čtenářů je soutěž vycházející ze švýcarského projektu La bataille des livres (Bitva knih). Pilotní verze projektu v České republice proběhla v roce 2010 ve spolupráci se třemi pražskými školami. Díky pozitivním ohlasům a zájmu škol se soutěž každoročně rozrůstá o další účastníky z celé České republiky, ročníku 2016 se účastnilo již 81 třídních kolektivů.

Více podrobností o soutěži Souboj čtenářů si přečtěte zde nebo v článcích níže ilustrujících průběh celé soutěže.

Rostík.cz

Kalendář akcí

 Květen 2020>
PoÚtStČtSoNe
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<Červen 2020>
PoÚtStČtSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
<Červenec 2020>
PoÚtStČtSoNe
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
<Srpen 2020>
PoÚtStČtSoNe
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
<Září 2020>
PoÚtStČtSoNe
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    
<Říjen 2020 
PoÚtStČtSoNe
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
<Listopad 2020>
PoÚtStČtSoNe
      
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
      


facebook Sdílet na facebooku tweeter Tweetnout google Google Plus +1 Instagram Instagram

Partneři