Čtenář na jevišti

Čtenář na jevišti 2015 – společné čtení a vzájemná inspirace

Letošní 3. ročník projektu je v plném proudu. Přihlásil se neuvěřitelný počet dětí a mladých lidí ze školních tříd, z literárně-dramatických oborů základních uměleckých škol, ze čtenářských kroužků i z knihoven. Soupeřit o přízeň poroty se svým scénickým čtením se rozhodlo 136 souborů. 5 vybraných souborů se má na co těšit.

A projekt tentokrát nezůstává omezen hranicemi České republiky. Mezi přihlášenými soubory jsou také děti České školy bez hranic v Londýně, Dramaťák spolku Okénko v Londýně či Evropská škola z Karlsruhe v Německu. To je jistě slušná výzva! Svou podporu projektu a všem zúčastněným pak posílá z Minnesoty v USA za Českou a slovenskou školu Twin Jitka Sebek: „Divadlo tu hrajeme již od začátku existence naší školy. Naše děti vyrůstají dvoujazyčně, a tak je češtinu učíme po vzoru Komenského - hrou. Ovšem divadlo dle naší zkušenosti je perfektní forma jak pilovat fonetiku, morfologii či syntax a skutečně to funguje....

Doteď divadelní scénáře tvořila na základě knížek paní učitelka, ale naše děti pomalu začínají vládnout jazykem natolik, že už máme naplánováno je nechat něco připravit, i když nestihneme letošní podzimní ukončení vaší výzvy Čtenář na jevišti 2015. Přejeme hodně radosti při divadelní činnosti!“ Píše paní Sebek ze Spojených států.

Aktuálně probíhá volba vhodné knižní předlohy, věty se krátí, přidávají se dialogy, původní text se upravuje do podoby scénáře, vyrábí se kulisy a scéna a především se nacvičují scénická čtení. Záznam své práce na videu mohou soubory zasílat až do 15. listopadu.  Výsledkem by měla být inscenace, která se pohybuje na pomezí hlasitého předčítání publiku a klasickým divadelním představením. Z obou těchto aktivit si mohou děti vzít jen to nejlepší. Nemusí se učit texty z paměti, protože mohou celou dobu držet knížku nebo scénář v ruce a číst některé pasáže nahlas přímo z něj. Mohou ale kreativně připravit scénu a kulisy, kostýmy. Mohou používat takové prvky dramatizace, které jim připadají zábavné.

Jedná se tedy skutečně o soutěž a soupeření? My v porotě si to tak úplně nemyslíme. Samozřejmě práci každého souboru pečlivě zhodnotíme, abychom k předvánoční přehlídce do divadla Minor vybrali opravdu 5 nejzajímavějších inscenací. Kapacita je omezená, pozvání dostanou jen ti nejpilnější. Jenže podle loňských ročníků projektu je snad na každém videu vidět, že motivace „herců“ je mnohem hlubší, než jen vítězství a pozvánka do divadla. Ohlasy z loňských ročníků dokládají, že aktivita s knížkami přináší radost a uspokojení ze smysluplné práce, která inspiruje:

„Je to zábava, děti spolu komunikují, vymýšlejí, kde bude kdo stát a jaká gesta použije. Náš malý kolektiv dobrovolníků se každým týdnem víc a víc stmeluje.“

„U nás bohužel nemáme čas dělat projekt v hodinách Češtiny nebo v rámci jiné výuky. Děti se ale samy a dobrovolně rozhodly, že budou chodit jednou týdně do školy o hodinu dřív, tedy v 7 hodin ráno (!), aby se mohly se svým představením přihlásit.“

A jaké budou odměny? 5 vybraných souborů dostane příležitost předvést své scénické čtení v pražském divadle Minor (16. 12. 2015). Všechny čeká odměna v podobě knížek a dalších drobností. Třešničkou celého dne pak bude představení v podání profesionálních herců souboru Listování. Ti dětem ukážou, jak může vypadat scénické čtení z knížky Bláznivá teta a já.

Přejeme tedy spoustu zážitků, pilně se snažte, už se těšíme na videa!

Porotci projektu Čtenář na jevišti