Jak zprostředkovat tradiční texty i aktuální zpravodajství svým žákům a studentům?Jak naučit současné studenty a budoucí voliče kriticky číst a myslet?
Jak motivovat studenty k diskuzi a kritickému úsudku?
Pomoc najdete v projektu Čtením k demokratickému myšlení, který vznikl v rámci kampaně Rosteme s knihou. V tomto článku pro vás máme 5 nových lekcí, jež jsou určené středním školám, ale i 9. ročníkům základních škol.
Každá lekce se vztahuje k jednomu tématu a vychází ze zadaných textů a literárních úryvků:
- Nástroje propagandy (texty z knihy Vzpoura deprivantů / Nestvůry, nástroje, obrana)
- Demokracie ve starověkém Řecku a demokracie v ČR dnes (text z knihy Dějiny peloponéské války od Thukydida; použité metody: DISKUZNÍ PAVUČINA, ARGUMENTAČNÍ ESEJ)
- Demokracie – vláda lidu? (texty z deníku Pavla Juráčka, knihy Karla Jasperse a od Karla R. Poppera z knihy Život je řešení problémů; použitá metoda: VOLNÉ PSANÍ)
- Demokracie a menšiny (text H. Brocha; použitá metoda: ARGUMENTAČNÍ ESEJ)
- Škola a politika (texty Ödöna von Horvátha – Černoši, Bohatí plebejci, Chléb; použitá metoda: VOLNÉ PSANÍ)
Stahujte další lekce v článku Chytré čtení: https://www.rostemesknihou.cz/chytre-cteni-lekce-pro-praci-se-studenty-ke-stazeni/
O projektu Čtením k demokratickému myšlení
Cílem a snahou projektu je propojit zájem studentů středních škol o čtenářské dovednosti („chytré čtení“) se schopností porozumět veřejnému a společenskému dění. Zároveň má ambici oživit zájem studentů o klasická či moderní literární díla, na nichž lze čtenářskou dovednost a zájem o veřejné dění rozvíjet. V rámci kampaně připravila erudovaná metodička Nina Rutová již v roce 2016 několik úryvků textů, na nichž se dají jasně prezentovat formy manipulace a demagogie. V roce 2018 rozšířila tuto „literární databanku“ o dalších 5 úryvků a zároveň je doplnila návodnou metodikou pro pedagogy, jak s nimi v hodině pracovat.
Sdílet na facebooku
Tweetnout
Instagram